Social media werving
Het is al lang geen geheim meer. Wil je veel mensen bereiken, dan moet je op social media zijn. Bijna heel werkend Nederland is hier te vinden en dat is precies de reden waarom je het zo goed kunt inzetten voor je werving. Maar hoe doe je dat dan? Lees hier onze tips voor werven via social media.
- Zorg dat je zichtbaar bent op Social Media
Een beetje voor de hand liggend natuurlijk, maar het is nu eenmaal zo. Je gaat niemand bereiken via social media als je jezelf niet regelmatig laat zien. Zorg er dus voor dat je af en toe iets plaatst. Is dit een foto van een collega? Tag deze collega dan in de post. Zo bereikt jouw post al een stuk meer mensen.
- Wat moet je delen?
Je kunt social media inzetten om te laten zien wat je doet of wie je bent. Door berichten te delen over producten, projecten of reviews van klanten laat je goed zien wat je doet als bedrijf én waar je trots op bent. Wil je laten zien wie je bent als werkgever en mensen enthousiasmeren om bij jou te komen werken? Deel dan foto’s van collega’s, trainingen, bedrijfsuitjes en andere leuke activiteiten. Zo laat je goed zien hoe de sfeer is binnen jouw team.
Een vacature delen op social media
Als je een beetje bekend bent op LinkedIn zie je het vast ooit voorbij komen. Mensen die hun vacature delen als document. Hier gaan twee dingen fout: Je afbeelding wekt geen interesse op én de tekst van de vacature is vaak niet leesbaar. Dus wat doe je dan wel? En zijn een paar dingen mogelijk:
- LinkedIn:
Wil je een vacature delen op LinkedIn? Dan kun je natuurlijk een link delen naar je eigen werken-bij site. Maar het is ook mogelijk om je vacature direct op LinkedIn te plaatsen! Hier zijn wel kosten aan verbonden, maar je bereikt ook direct de actief werkzoekenden in het vacatureoverzicht van LinkedIn!
- Facebook
Op Facebook is het helaas niet mogelijk om echt een vacature te plaatsen en zul je dus een link moeten delen. Om de aandacht te trekken maak je hier natuurlijk ook een leuke afbeelding bij! Zet een enthousiaste collega of het team op de foto en plaats er een leuke quote bij over de functie of het bedrijf.
- Instagram
Instagram is het platform voor mooie plaatjes. Het plaatsen van een link in je posttekst heeft hier helaas geen zin, dit werkt namelijk niet onder een Instagrampost. Wil je de lezer toch doorverwijzen naar je website? Verwijs dan naar ‘de link in bio’. Dit is de link die je plaatst op je profiel.
Als je Instagram voornamelijk wilt inzetten voor de werving van nieuw personeel kun je hier doorverwijzen naar je werken-bij pagina. Gebruik je Instagram ook voor andere doeleinde? Dan geeft Frankwatching je in dit artikel een paar mooie oplossingen: Maar één link in je Insta-bio: zo tackel je dat probleem
Tips voor beeldmateriaal bij werven via social media
- Ga voor een foto met échte mensen! Een foto van een collega of een deel van het team doet het altijd goed op social. Niet alleen omdat het authentiek overkomt, maar het zorgt ook voor herkenning! Want zeg nu eerlijk, als jij een foto op facebook zien van iemand die je kent, dan ga je toch ook liken, klikken en lezen?
- Plaats op de foto een korte zin over de vacature of USP’s van jouw bedrijf als werkgever. Dit kan een quote zijn van een collega of iets wat de vacature écht uniek maakt. Let hierbij wel op de regel: kort maar krachtig.
- Zorg voor een bijpassende post tekst. De aandacht van je lezers wordt in eerste instantie getrokken door je afbeelding, maar een goede post tekst kan de kracht van je bericht alleen maar versterken. Heb je gebruik gemaakt van een quote van een collega? Misschien kun je deze in de post tekst nog uitbreiden:
Bij de quote: “Ik werk hier al 6 jaar en verveel me nog steeds niet!” Past bijvoorbeeld een post tekst als: “Ik werk hier al 6 jaar en verveel me nog steeds niet! Met alle doorgroei mogelijkheden en de afwisselende werkzaamheden blijft de functie me uitdagen.”
Heb je een USP gebruikt in je afbeelding? Bijvoorbeeld: “Nog geen ervaring? We leiden je graag op tot vakman!” Dan kun je de post tekst gebruiken om authenticiteit toe te voegen: “Ben je gemotiveerd en wil je een vak leren? We geven je graag de ruimte en tijd om jezelf te ontwikkelen als vakman!”
- En, last but not least: Zorg voor een goede CTA (call to action)! Je wil natuurlijk wel dat de lezer je vacature gaat bekijken. Duidelijkheid is hierin belangrijk, dus “Check de vacature” of “solliciteer direct” is meer dan voldoende.
Wil je weten hoe wij het aanpakken of ben je benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Check dan onze 3-fasen campagnes.