Werkgeversmerk

Employer branding werkt pas als jij jezelf, je bedrijf en je medewerkers laat zien. Je kunt het woord ‘gezellig’ eindeloos in je vacatureteksten gebruiken, maar met een ‘gezellig’ plaatje van je collega’s geef je pas écht waarde aan dat woord. Maak mensen enthousiast om mee te doen op social media en in het echte leven. Want de sterkste verhalen komen van echte mensen. Je broer die over zijn werk vertelt op een verjaardag of dat filmpje op Facebook waarin je oom een grapje uithaalt met een collega. Je snapt het wel. 

7 tips voor jouw werkgeversmerk

Wanneer je wilt werken aan jouw werkgeversmerk is het belangrijk om jezelf écht te laten zien. En dan bedoelen we natuurlijk jouw bedrijf laten zien. Niet alleen door te tonen wat je doet voor je klanten, maar ook door jouw personeel in kaart te brengen. Hoe is de sfeer nu écht binnen het bedrijf? En wie werkt er eigenlijk? Je kunt jezelf op verschillende manieren laten zien: fysiek, online of met drukwerk. Maar wat het allerbeste werkt is natuurlijk een combinatie van deze drie. Alleen zo weet je zeker dat jouw doelgroep niet om je heen kan. Met deze 7 tips kun je al een mooie stap maken:

  1. Gebruik social media. Dit is natuurlijk een hele makkelijke manier om jezelf zichtbaar te maken. Denk je nu: “maar ik heb helemaal geen marketingafdeling tot mijn beschikking.” Dat maakt niet uit! Leuke opgemaakte plaatjes doen het natuurlijk goed, maar een foto van jouw medewerker die helemaal in z’n element is doet het nog veel beter. Misschien heb je wel een echte Tiktokker in huis? Geef ze toegang tot jullie social media account en laat ze lekker hun ding doen!
     
  2. Bouw een beeldbank op! Niet iedereen zit er waarschijnlijk op te wachten, maar je hebt er zoveel aan. Foto’s van jouw bedrijf, je medewerkers en het werk dat ze doen. Nodig een fotograaf uit om foto’s te komen maken en gebruik ze op je website, social media of in advertenties.
     
  3. Zorg dat je website up-to-date is. Het ene bedrijf haalt natuurlijk meer uit zijn website dan het andere. Maar bedenk je eens wat jij als eerste doet wanneer je een vacature voorbij ziet komen? Precies, je googelt het bedrijf! Jouw website is vaak de eerste indruk die een werkzoekende, maar ook een potentiële klant, van je krijgt. Het helpt dus als deze een beetje up-to-date is én als er, buiten je producten of diensten, ook informatie over de identiteit van jouw bedrijf te vinden is. Een beetje menselijkheid maakt alles een stuk aantrekkelijker.

​TIP: Zorg voor een eigen werken-bij site of maak gebruik van je bedrijfspagina op Werken in de Peel! Hier vinden potentiële kandidaten gemakkelijk alle informatie over jou als werkgever en één overzicht al jouw openstaande vacatures.

  1. Krantenadvertenties, posters en ander drukwerk. Dit is erg goed voor de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Komen ze jouw advertentie werkelijk overal tegen, dan wordt er zeker over gepraat. Misschien kun je er een grapje van maken of zet je een collega eens flink in de kijker. Het leuke daarvan is dat je collega meteen tientallen berichtjes ontvangt van mensen zie hem/haar “hebben zien hangen.”
     
  2. Sponsoring. Een mooie vorm van offline zichtbaarheid. Je laat hiermee namelijk zien dat je betrokken bent. Dit kan bij een sportclub, goed doel of misschien bij een evenement in de regio. Sponsoring hoeft geen handen vol geld te kosten. Verkoop je afvalbakken? Leen deze dan gratis uit bij een evenement. Verkoop je sportkleding? Geef de leden van een sportclub dan 5% korting wanneer ze in jouw winkel kopen. Hoe je het ook doet, in onze ogen is sponsoring altijd een win-win!
     
  3. Organiseer een leuke dag. Je kunt dit zo groot maken als je zelf wilt. Organiseer een uniek bedrijfsuitje waar nog zeker over nagepraat wordt, nodig familie en vrienden uit bij je bedrijf of doe mee bij een evenement bij jou in de regio. Willen je collega’s meelopen met een marathon? Geef ze dan gratis sportkleding. Zo ben je op een makkelijke manier toch zichtbaar! 
     
  4. Doe mee aan de Open Bedrijven Dag. Onze laatste tip, maar wel een hele goede (al zeggen we het zelf). Zo kan iedereen die wil een kijkje nemen bij jouw bedrijf. Zet de deuren open voor familie, vrienden en werkzoekenden in de Peel. Zo maak je niet alleen jouw collega's enthousiast over je bedrijf, maar de hele regio. Wil je weten wat dit evenement precies inhoudt? Ga naar openbedrijvendag.nl.