Onboarding en offboarding

Onboarding én offboarding. Belangrijke dingen die je kunt inzetten om medewerkers aan je te binden voor, tijdens en na hun dienstverband bij jouw bedrijf. Wanneer je dit goed neerzet zorg je niet alleen voor minder uitstroom, maar zorg je er ook voor dat de mensen die wél uitstromen hun dienstverband positief afsluiten. Je zorgt voor ambassadeurs. Mensen die zeggen: “Bij mijn vorige baan pakte ze dat écht leuk aan!”

Dus, heb jij al een plan voor je onboarding en offboarding? Of stopt het bij een kaartje en een bosje bloemen? Tijd om daar verandering in te brengen. Je kunt zoveel meer bereiken als je het groots aanpakt. Wil je weten hoe? Lees dan snel verder.

Wat is onboarding?

Onboarding is het instroomproces waarbij nieuwe medewerkers kennis maken met je organisatie. Je zorgt ervoor dat de nieuwe collega zich welkom voelt en enthousiast is om bij je aan de slag te gaan. Je wilt ze als het ware ‘on-board’ krijgen bij jouw bedrijf. Het onboarden van nieuwe collega’s begint al zodra ze het contract getekend hebben. Denk aan het delen van informatie over hun eerste werkdag, misschien een presentje om ze te feliciteren en een uitgebreid inwerktraject zodra ze gestart zijn.

Tips voor een goede onboarding:

Wat is offboarding?

Offboarding vindt plaats wanneer je afscheid gaat nemen van een collega, al dan niet vrijwillig. Het bevat zowel alle formele stappen die je moet zetten bij een uitdiensttreding, als een blijk van waardering voor de bijdrage die de medewerker heeft geleverd tijdens hun dienstverband. Met een goede offboarding zorg je voor een positieve afsluiting van jullie samenwerking. Super belangrijk toch? Je weet namelijk nooit of je elkaar nog ooit nodig hebt in de toekomst.

Tips voor een goede offboarding:

Onboarding en offboarding inzetten voor je employer branding

Stel je voor dat je jouw medewerkers een ontvangst en/of afscheid geeft die ze nooit meer vergeten. Iets waarover nagepraat wordt, zelfs bij hun nieuwe werkgever. Op deze manier geef je niet alleen die ene medewerker een goed gevoel, het draagt ook bij aan je employer branding. Hoe meer er op een positieve manier over je gepraat wordt, hoe beter. Vooral door oud collega’s, zij weten namelijk als geen ander hoe het was om voor jou te werken.

Hoewel het onboarden en offboarden met name is gericht op de nieuwe óf vertrekkende collega, kun je er zoveel meer mee bereiken. Zo kun je heel makkelijk meer mensen bereiken door iemand welkom te heten via social media. Of je waardering uiten door een blog te schrijven over de collega die start met een nieuwe uitdaging. Maar je kunt het nog veel groter aanpakken! Zie het als een grote reclame stunt. Kun jij het je al voorstellen dat je, op weg naar je nieuwe baan, een grote banner tegenkomt met je naam erop? Dat is pas goede on- en offboarding.