Telefonische screening
Je hebt het cv en de motivatiebrief van de kandidaat uitgebreid bekeken en wil een sollicitatiegesprek inplannen. Onze tip: doe vooraf altijd een telefonische screening! Met een telefonische screening kun je in een korte tijd al een stuk meer informatie over de kandidaat verzamelen voordat je een gesprek inplant. Zo kun je een betere voorselectie maken en kostbare tijd besparen. Handig toch? Lees hier hoe je zo’n telefonische screening aanpakt.
Waarom doe je een telefonische screening?
Er zijn twee belangrijke redenen om een telefonische screening te doen:
- 1. Om kostbare tijd te besparen.
- 2. Om een voorselectie te maken van de kandidaten.
Zie de telefonische screening als een extra check, nadat je het cv en de motivatiebrief van een kandidaat bekeken hebt. Je kunt in een paar minuten tijd veel extra informatie vergaren over de kandidaat. Dit is extra nuttig als je twijfels hebt bij een kandidaat. Met een telefonische screening kun je deze twijfel wegnemen of bevestigen. Dit scheelt niet alleen voor jou kostbare tijd, maar ook voor de kandidaat.
Vragen die je kunt stellen bij een telefonische screening
Een telefonische screening werkt natuurlijk alleen wanneer je de juiste vragen stelt. Deze vragen zijn deels afhankelijk van de kandidaat zelf. Maar er zijn ook een paar vragen die je sowieso altijd kunt stellen bij een telefonische screening:
- Waarom heb je bij ons gesolliciteerd?
- Wat zoek je in een nieuwe uitdaging?
- Waarom wil je weg bij je huidige bedrijf?
- Hoeveel uur zou je willen werken?
- Kun je een salarisindicatie geven?
Sommige vragen, bijvoorbeeld die over een salarisindicatie, kunnen brutaal overkomen. Toch is het goed om deze vragen te stellen. Zo kun je namelijk meteen checken of iemand matcht met de vacature. Heeft de kandidaat een veel hoger salaris dan dat jij kan bieden? Dan weet je ook meteen dat het inplannen van een gesprek niet nodig is. Dit biedt zowel jouw, als de kandidaat meer duidelijkheid. Wil de kandidaat de vraag liever in een gesprek beantwoorden? Prima, dan nodig je hem/haar uit voor een sollicitatiegesprek.
Voorbereiden van een telefonische screening
Zoals altijd, is ook bij een telefonische screening een goede voorbereiding het halve werk. Volg deze stappen voor een goede voorbereiding van een telefonische screening:
- Lees het cv en de motivatiebrief goed door
Heb je nog vragen? Noteer deze dan alvast vóór de telefonische screening. Zo weet je zeker dat je geen belangrijke dingen vergeet.
-
Maak een vragenlijst
Zorg dat je een overzichtelijke lijst heb van de vragen die je aan de kandidaat wil stellen. Denk hierbij aan de standaard vragen en de vragen die je nog hebt over het cv en de motivatiebrief. - Bepaal vooraf wanneer je een gesprek wil inplannen
Wanneer je een interessante kandidaat belt is het makkelijk om direct een afspraak te maken. Bepaal daarom vooraf aan welke eisen de kandidaat minimaal moet voldoen om door de selectie heen te komen. Je kunt hiervoor heel gemakkelijk een checklist maken voor jezelf. Tijdens de telefonische screening kun je alvast dingen afvinken, zo weet je na het gesprek direct of je interesse hebt in een gesprek.
Zorg er ook voor dat je weet wanneer het gesprek eventueel kan plaatsvinden. Check alvast de agenda van collega’s die bij het gesprek aanwezig moeten zijn. Zo kun je snel handelen en hoef je maar één keer contact op te nemen met de kandidaat.
- Zorg ervoor dat je notities kunt maken tijdens het gesprek
Voordat je een kandidaat gaat bellen, zorg je dat je de antwoorden snel en gemakkelijk kunt noteren. Zorg dat je een notitieblok of Word bestand bij de hand hebt. Door het maken van notities kun je het telefoongesprek makkelijk evalueren. Nodig je de kandidaat uit voor een gesprek? Dan heb je een mooi overzicht van alles wat jullie al besproken hebben aan de telefoon.
Je hebt nu alles wat je nodig hebt voor een telefonische screening. Tijd om je kandidaten te gaan bellen. Wil je meer tips over de selectieprocedure? Lees dan verder in ons artikel Het opzetten van een succesvolle selectieprocedure.